Блаженнішого Володимира Митрополита Київського і всієї України
|
Релігія і наука
Андрій Окара
ПРЕПОДОБНИЙ ПАЇСІЙ (ВЕЛИЧКОВСЬКИЙ) ТА ГРИГОРІЙ СКОВОРОДА В КУЛЬТУРНОМУ ОТОЧЕННІ 18 СТОЛІТТЯВеличковський, названий при хрещенні Петром, народився 21 грудня у самій Полтаві, у сім'ї потомствених священиків - прадід, дід, батько та старший брат послідовно були настоятелями Полтавського Успенського собору. Якби Величковський скінчив курс Києво-Могилянської Академії та повернувся у Полтаву, то також став би настоятелем цього собору. Григорій Сковорода народився рівно за місяць до Величковського: 3 грудня (20 листопада ст.ст.) 1722 року в селі Чорнухах на Полтавщині, в сім'ї простого козака. Величковський і Сковорода навчалися в найстарішому на Україні (та всіх інших східнослов'янських землях) вищому навчальному закладі - Києво-Могилянській Академії. Одночасно вони перебували в її стінах протягом 1738-1739 навчального року, але відомостей про їхнє можливе знайомство не збереглося. У неповних сімнадцять років св. Паїсій втікає з Академії та вирушає у мандри українськими, молдавськими та грецькими монастирями в пошуках духовного наставника. Григорій Сковорода, як відомо, повністю закінчив курс Академії, декілька разів подорожував до Європи, викладав у різних духовних навчальних закладах. Останні три десятиліття свого життя Сковорода мандрував по Україні, чому і увійшов до історії саме як мандрівний філософ. Але мандри Величковського та Сковороди відрізняються. Якщо пішешевствіеє Величковського спочатку, до Афону, обумовлювалося виключно внутрішніми чинниками - пошуком духовного наставника, то згодом, коли він сам став на чолі чернечої братії, переїзд до Молдавії та мандрівки братії молдавськими монастирями були викликані лише зовнішньою необхідністю (тиском з боку турецької адміністрації). мандрівництво Сковороди - явище дещо іншого роду, воно не обумовлюється причинно-наслідковим зв'язком, у ньому виявляється певна надмірність буття, ото саме "веселіє сердечноє". Спочили Величковський та Сковорода 1794 році, трохи не доживши до 72: 9 листопада Сковорода, 15 листопада - Величковський. На могилі Величковського в Нямецькому монастирі (у Румунії) зроблено напис: "Зде почиваетъ блаженный отец нашъ иеросхимонахъ и архимандритъ старецъ Паисий..." та вибито "Надгробное рыдание Старцу Паїсію от всех чад его духовных" у 72 рядка - за числом його земних літ. На могилі Сковороди у селі Іванівка (під Харковом) відтворено автоепітафію філософа, що надзвичайно точно відображає його духовні шукання: "Світ ловив мене, та не спіймав".
XVIII століття почалося західницькими реформами Петра I і стали воістину переломним для доль України, Білорусі та Росії. Московське царство, ідеологічна та національна за своїм типом держава, що жила міфологемами Святої Русі й Москви - Третього Риму - останнього притулку й оплоту православної віри, перетворилося у наднаціональну Російську імперію, державу прагматичного типу, що існувала ніби для "загального блага" підданих. І в цій державі вже не залишалося певної культурно-політичної ніші для українського начала. Якщо в Московській Русі ідеалом соціального устрою вважалася "симфонія" (співробітництво) церкви й держави, те Петро I ліквідував патріаршество і підпорядкував церковний апарат державі, намагаючись абсолютизувати останню й звільнити її від будь-яких релігійно-моральних норм. У XVIII столітті відбуваються процеси секуляризації культури: новий світогляд приніс нові цінності й інше ставлення до церкви, особливо у вищих шарах суспільства. Церква, церковне богослужіння стали сприйматися не як містичний факт і сакральне дійство, але як театр. В такому контексті навіть православне богослов'я, православна культура та ширше - все "офіційне" церковне життя втрачає містичну повноту православної традиції. Соціально-культурна модернізація Петра I орієнтувалася насамперед на протестантські країни - Голландію та Німеччину. Цим обумовлюються й гоніння на православні монастирі, що розпочалися за Петра й тривали все XVIII століття. Тому й подвижництво Паісія Величковського пов'язане з Молдавією та Афоном, що знаходились поза Російською імперією. Може через це постаті Величковського й Сковороди нетипові для "галантного" XVIII століття. Проте, й у XVIII столітті історія українського та російського духовного життя давала цікаві приклади подвижництва й духовної заглибленості - свт. Димитрій Ростовський (Туптало), св. Георгій (Кониський), свт. Тихон (Задонський), митрополити Платон (Левшин), Гавриїл (Петров), свт. Іоасаф (Горленко), блаженна Ксенія (Петербурзька), ціла когорта духовних пастирів - вихідців з України, що були митрополитами й простими священиками в Сибіру та на Півночі Росії. Але "знакові" постаті XVIII століття - це все ж таки Феофан Прокопович, Стефан Яворський, Татищев, Ломоносов, Державін, Радищев. Їх дуже мало що ріднить із Сковородою чи Величковським.
В Російській імперії у ті часи домінували естетичні та світоглядні настанови бароко, класицизму, просвітництва, сентименталізму, а також відповідні до тих стилів образи буття, типи ставлення до трансцендентної реальності, до екзистенційних питань. Цікаво буде співставити їх з провідними ідеями раба Божого Григорія та ієросхимонаха Паїсія…
У філософських текстах Сковороди реальність інтерпретується не як моністичне буття, а як гармонійна взаємодія трьох світів: макрокосму або великого, тварного світу, мікрокосму або людини - малого світу, який може навіть охоплювати собою великий світ, і символічного світу - Біблії. У свою чергу, кожен світ складається з двох натур, що знаходяться в "неслитном соединении": видимої, зовнішньої (Сковорода ще називає її "тіньовою"), і невидимої, внутрішньої, світлої. Він пояснює, що макрокосм у своїй видимій іпостасі виглядає як емпірична реальність, однак насправді він є лише порожньою видимістю, тінню дійсної, але невидимої його натури - Бога: "Весь мір состоит из двух натур: одна видимая, другая невидима. Видима называется тварь, а невидимая - Бог. Сия невидимая натура, или Бог, всю тварь проницает и содержит, везде и всегда был, есть и будет". Часто це положення вчення Сковороди помилково розглядають як прояв пантеїзму . Але в пантеїстичних вченнях Бог розчиняється у світі і не є Особою.
За аналогією з макрокосмом трактується й мікрокосм - тобто людина розглядається як єдність двох натур: емпіричної (тілесної) та "внутрішньої" (істинної). Між макрокосмом і мікрокосмом існує посередник - третій світ, світ Біблії, "видиму" натуру якої складає предметна образність символу, а "невидиму" - зміст і розшифрування цього змісту: «Библиа есть симболичный мір, затем что в ней собранныя небесных, земных и преисподних тварей фигуры, дабы они были монументами, ведущими мысль нашу в понятие вечныя натуры, утаенныя в тленной так, как рисунок в красках своих». Для доби Бароко, яскравим представником якої є Сковорода, характерно саме символічне, а не буквальне розуміння Біблії (що сягає олександрійської герменевтичної традиції, тоді як буквальне розуміння - антиохійської). Як Отці Православної Церкви, як Діонісій Ареопагіт Сковорода бачить призначення людини в її обоженні, уподібненні Богу. Завдання людини - досягти "чистого серця". Преображення людини, досягнення нею стану праведності й святості або, як говорить Сковорода, "друге народження" - це головна тема поетичного циклу "Сад божественных песней, прозябший из зерен Священного Писания". За жанром його можна визначити як містерію бароко: людська душа, долаючи власну гріховність, знаходить божественну мудрість і людську досконалість. Для Величковського антропологічний ідеал - Христос, Боголюдина. Обожнення, богоуподібнення, стяжання божественної благодаті, божественних енергій - от вищий зміст людського існування. Однак, на відміну од Сковороди, у прп. Паїсія це вчення суто церковне, пов'язане з церковним обрядом, Літургією й молитовною практикою. Своєю просвітительською, перекладацькою і пастирською діяльністю св. Паїсій Величковський відроджує ісихастське вчення й культурний дискурс, що існував у Московщині та Україні в період "другого південнослов'янського впливу". Саме цим пояснюється його любов до особистості й вчення св. Ніла Сорського чи до Григорія Палами; про останнього він пише так: "батько наш Григорій, Архієпископ Фесалонікійський, Палама, який у досконалому послухові й безнастанних священних вправах умної молитви, як сонце, просяяв на святій Афонській горі даруваннями Святого Духа" . Тим же пояснюються й прокльони на адресу опонента Палами - вчителя Петрарки й Боккаччо, агностициста за своїм світоглядом Варлаама Калабрійського: "Знайшов диявол в Італійських країнах Калабрійського змія, предтечу антихристова, гордістю в усім подібного дияволу, єретика Варлаама, й поселившись у ньому з усією своєю силою, подвиг його хулити нашу Православну віру".
"Молитва й піст, - пише прп. Паїсій, - відганяє усілякі гріховні помисли, зупиняє разгорячення мозку, зберігає розум від заколоту, збирає його від розсіяності і просвіщає… Молитва й піст є зброю, що загороджує усякий вхід у нас бісів… Молитва з тверезенням серця - охорона розуму, гасить забуття його, як вода вогонь". Завдяки тому, що Ісус Христос зробився людиною, тобто в одній Особі поєдналися Божественна і людська природа, людина може зробитися причасником божественної благодаті, стяжати божественні енергії. Одній із головних умов цього перетворення преподобний Паїсій (Величковський), слідом за Отцями Церкви, Григорієм Синаїтом і Симеоном Новим Богословом, навчає «умній" молитві» (згадуємо "божественне веселіє"): "Господи, Іисусе Христе, Сыне Божий, помилуй мя грішнаго!". Постійне повторення її в глибині серця очищає думки й почуття людини, наставляє її сповняти Божі заповіді, відкриває шлях до Горнього світу. Але користуватися цією молитвою св. Паїсій рекомендує лише тим, хто досяг вже певного рівню духовної досконалості, інакше можна і "ушкодитися": "Молитва ця меч є духовний на заклання ворога від Бога нам дарований, але хто немайстерно вправляється ним, хай не буде тому самого себе на заклання" . Твори Григорія Сковороди, та й самий філософ - явище досить показове для доби українського бароко. Паїсій Величковський тікав з Києво-Могилянської Академії саме тому, що тікав од світу, од всіляких марнот. Сковорода ж має визначену надмірність буття, "веселіе сердечное". Він не біжить од світу, не пов'язує свого життя з чернечою оселею (йому часто пропонували залишитися в якомусь з українських монастирів), він грається зі світом. Звідси його знаменита автоепітафія: "Мір ловил меня, но не поймал". Гра, сумніви, відчуття невимовних душевних глибин - це характерні ознаки "людини бароко". До такого, крім Сковороди, ще можна віднести українського гетьмана Івана Мазепу, деяких героїв Достоєвського. Проявом надмірності буття якраз і стали для Сковороди мандри, які не мали мотивації у зовнішній необхідності.
Преподобний Паїсій - людина іншого стилю. Його життя, діяльність, світогляд і сприйняття буття укладається в парадигми так називаного "візантійського" або середньовічного православного стилю епохи "другого південнослов'янського впливу", що Д.С. Лихачов невдало назвав "восточноевропейским Предвозрождением" . Ренесансній культурі властиві секулярні тенденції, у той час як для періоду "другого південнослов'янського впливу" є показним "воцерковлення" культури та пошук художніх форм для найбільш адекватного відображення містико-аскетичних прозрінь. У літературі цьому стилю й світовідчуттю відповідає "плетіння словес", в іконописі для нього обов'язкова "зворотня перспектива". Новаторство преподобного для XVIII та XIX століть полягало також і в тому, що в епоху панування в культурі й суспільній свідомості класицизму з його почуттєвою й духовною ущербністю, сентименталізму з його духовною нетверезістю й екзальтованістю, романтизму з його відверто нехристиянськими настановами, вчення ченця Паїсія, що у XIX столітті поширювалося через Оптину пустинь, відкривало християнину можливість стати причасником Горнього світу й побачити дійсність в іншому, перетвореному й одухотвореному виді. Проте, прп. Паїсій (Величковський) також має відношення й до культури українського бароко, але не стільки до барочної естетики (таку розробляв його дід Іоанн Величковський), скільки до відповідного світовідчування. Світоглядна основа бароко: усе земне - лише тінь вічного, реальні предмети - лише неясний відбиток божественної Істини. Деякі паралелі виявляються й у Книзі Еклезіаста. Східнослов'янське бароко (ХVІІ-XVIIIст.), що виникнуло автохтонно, тобто без зовнішнього впливу, має багато типологічно подібних рис із західно-європейським бароко (драматургія Кальдерона, сонети про смерть Кеведо). Насамперед, це трагічне, іноді навіть есхатологічне світовідчуття (мотиви "Memento mori", "Vanitas", "Carpe diem") за ідейної та догматичної незалежності - на ньому не лежить відбиток "латинства". До автохтонного східнослов'янського бароко варто віднести Іоанна Вишенського та деяких інших діячів. Схоже світовідчуття зустрічається й у приписуваній прп. Паїсію книзі "Крины сельныя": "Не продолжителен путь земной жизни; на малое время является и вскорі проходит. Воистину суета и тліние все сладостное, прекрасное и славное в мірі сем; ибо как тінь перемінчивая все проходит, и как во сні на сем світі пребывает; сейчас кто-либо есть; немного потом уходит; сегодня с нами, а по утру гробу предается… Всі измінимся, всі умрем: цари и князи, судіи и сильные, богатые и нищіе и всякое естество человеческое: сего дне с ними ликует, веселится и красуется иной человік, а по утру по нем плачем, сетуем и рыдаем. О, человік! Приди же ко гробу, посмотри там лежащего мертвеца: не славен, не виден, не красив; как он пухнет, и смрад испускает; плоть гниет и истлівает и червями поядается, кости обнажаются и весь состав рассыпается… Горе, горе! Воістину напрасно мятется всякій земнородный! - Смотрю на тебя во гробі и ужасаюся твоего вида; смотрю на тебя и трепещу и от сердца слезы проливаю" . Прототекстом можна вважати "Умовляння до покаяння і содіїванню спасіння" св. Єфрема Сирина. Подібне сприйняття буття присутнє й у текстах полтавського земляка Величковського та Сковороди М.В. Гоголя, чия творчість, особливо зріла, стала ніби завершенням культури українського бароко: "Непонятной тоской уже загорелася земля; черствей и черствей становится жизнь; все мельчает и мелеет, и возрастает только в виду всех один исполинский образ скуки, достигая с каждым днем неизмеримейшего роста. Все глухо, могила повсюду. Боже! пусто и страшно становится в Твоем мире!" . Про вплив на Гоголя святоотецької літератури, у тому числі в перекладах преподобного Паїсія і його братії (що їх наприкінці 1840-х в Оптиній пустині перевидавав Іван Киреєвський), варто говорити окремо. Однак значення філософа Григорія Сковороди і подвижника Паїсія (Величковського) для української та російської духовної культури XVIII-XX століть (а говорячи про останнього треба назвати ще й молдавсько-румунську культуру) величезне. Завдяки і їхній діяльності змінився загальний напрямок інтелектуального розвитку в Російській імперії: раціоналізм, деїзм, вольтеріанство поступово перестали бути домінуючими явищами в інтелігентській свідомості. Преподобний Паїсій безпосередньо або через своїх учнів та послідовників, що відродили в XIX столітті Оптину пустинь, вплинув на творчість багатьох філософів і письменників - Жуковського, Гоголя, Івана Киреєвського, Достоєвського, Памфіла Юркевича, Костянтина Леонтьєва, Володимира Соловйова. Воцерковлення світської культури у XIX столітті, звичайно, не відбувається, але під впливом св. Паїсія та відродженого ним вчення успішно вдається спроба долучити світську культуру до цінностей Православ'я, спроба синтезу світської культури й християнського дискурсу, Григорію Сковороді призначено було стати першим оригінальним українським філософом. Його творчість також уплинула на багатьох видатних людей. Наприкінці наведемо два віршовані тексти, що досить точно й образно передають світогляди їхніх авторів. Пісня друга "Сада божественных песней" (1757) Григорія Сковороди чи не найкраще показує структуру гностичного дискурсу та деяким чином наближає його до вчення прп. Паїсія. У ній можна побачити також елементи "барокового сприйняття ісихазму": Оставь, о дух мой, вскорi всі земляныи места!
Оставь земны печали и суетность мирских ділъ!
Се силоамскія воды! омый скверну от очесъ,
Душа наша тілесным не может довольна быть;
Кинь весь міръ сей прескверный. Он-то вточь есть темный адъ.
Спіши жъ во вічну радость крыльми умными отсель,
Наступний текст - це Слово 45, заключне в приписуваній св. Паісію книзі "Крины сельные". Проповідницький пафос тут має не повчальний, а значно більш м'який - увіщальний характер. Авторське звернення до читачів і опис блаженств вічного життя поєднано з молитовним зверненням до Бога: обоження, ісихастська практика мисляться саме як "синергія" - співтворчість людини й Бога, що залежить і від Божої благодаті, і від людської волі. Днесь крины и прекрасныя цвіты, о любимцы, собирайте,
|
|
|