Слово редактора
ПРЕСВЯТАЯ ТРОІЦЕ, БОЖЕ НАШ,
СЛАВА ТЕБІ
У ці дні Вселенська Православна Церква відзначає свято на честь і славу Пресвятої Єдиносущної, Живоначальної і Нероздільної Трійці. І тому саме сьогодні хочеться говорити про Особи, на честь Яких звершується святкування.
Догмат про Святу Трійцю викладено в трьох символах: Апостольському, Нікео-Царгородському і свт. Афанасія Олександрійського. Всі вони нині у вжитку Православної Церкви і зводяться до таких положень:
- Бог Троїчний, і Троїчність ця полягає в тому, що в Бозі Три Особи (Іпостасі): Отець, Син і Святий Дух;
- Кожна Особа Трійці є Богом, але ні в якому разі не три Боги, а єдина Божественна Істота;
- Всі Особи Трійці різняться між собою особистими властивостями.
Бог Отець іменується так тому, що Він, будучи витоком, початком усього Божества, предвічно народив Сина і предвічно ж видобув із Себе Святого Духа. Бог Син іменується так тому, що Він народжений одвіку Отцем із власного Його Єства, а в часі Він як Боголюдина, зволив народитися від Пресвятої Діви Марії. Бог Дух Святий іменується так тому, що Він предвічно походить від Отця, надихаючись від Отця, і Сам одухотворяє все суще, особливо духи і душі розумні.
Чим відрізняються між Собою Особи Божества, зрозуміло із самої назви. Бог Отець, за вченням Святого Письма, є початком Сина і Духа, Сам Він безначальний і безпричинний. Бог Син народжується, але не народжує і не зводить від Себе Святого Духа. Бог Дух Святий походить (сходить) від Отця, але не народжується, і Сам від Себе теж не народжує і не робить.
Батьківство, синівство і походження - три визначальні властивості Осіб Божественних. Відрізняючись таким чином одна від одної, ці три Особи є Одним Богом. Бог-Отець, Бог-Син і Бог-Дух Святий, але не три Бога, а єдине Божество, єдине по силі, єдине за волею, єдине за могутністю, єдине за славою й державою.
Свята Церква іменує вчення про Святу Трійцю Таїнством, тобто таким предметом віри, який не здатен вмістити наш розум, а що перевищує всіляке розуміння, те не може бути висловленим. Сформульоване словами вже не є таїнством.
Щоб хоч трохи наблизитись до нашого розуміння таємниці Пресвятої Трійці Єдиносущної і Нероздільної, деякі святі отці вживали різні порівняння. Одне з таких порівнянь внесене до Символу віри: "Світло від Світла". А завдяки одному з найяскравіших порівнянь свт. Димитрія Ростовського богословська наука чітко подає:
"Отець, Син і Святий Дух - є Три Особи, Істота ж Одна. Як на видимому небі сонце являє три речі: кола, проміння й тепла, так і в Святій Трійці - Отець, Син і Святий Дух.
Сонячний диск є ніби подобою Отця. Як диск не має ані початку, ані кінця, так і Бог Отець є одвічний і нескінченний.
Як від сонячного диску народжується світлий промінь і сонячне тепло, так від Бога Отця народжується Син і походить Святий Дух.
Промінь, що народився від сонця і освітлює всю піднебесну, слугує подобою Духа Святого, Котрий від того ж Отця разом з Сином походить предвічно. І як сонце, яке складається з трьох речей, диску, променя й тепла, не ділиться на три сонця, а одне, так і Пресвята Трійця, хоч має три Особи - Отця, Сина і Святого Духа, однак не ділиться Божеством на трьох Богів, але є один Бог".
Як розум, слово і дух є три різні явища, а одна душа, не три душі, так Отець, Син і Святий Дух - три Особи Божі, не три Боги, але - Один.
Прославляючи сьогодні Пресвяту Трійцю, принесемо Їй у дар все єство наше. Богу Отцю принесемо наше тіло: нехай буде воно знаряддям до виконання пресвятої волі Його; Богу Сину принесемо нашу душу, щоб надихалася вона силою Хреста Його, Богу Духу Святому - дух наш: хай полум'яніючи від росоносного дихання Утішителя, витає він угорі, над усім долішнім.
Протоієрей Василій Біляк.
|
|
|
№ 3
червень 2000 року
Зміст номера:
Пресвятая Троіце, Боже наш, слава Тебі
"Молитва - розмова з Богом"
Цей священний вівтар - подружжя
Диякон Андрій Кураєв. "Про віру і знання"
Інтерв'ю з митрополитом Володимиром
Стежками православного виховання
Встреча двух культур в Слове евангелиста Иоанна
Недільна школа - 10 років человіколюбія
Про тайну створення Всесвіту
Богослужбова мова
"Дзвони, дзвони нам безупину,
Буди зі сну і клич у храм…"
Храм очами віри й досвіду
Основы церковной архитектуры
На підході нові сили
Настанови святих отців
Поетична сторінка
Несподіваний ракурс
Новини звідусіль
Простягніть руку співпраці, браття
Газета "Вiра i культура"
Заснована парафією Різдва Христового в Харківському р-ні м. Києва.
Реєстраційне свідоцтво Кі№460 видане Міністерством iнформації України 22 лютого 2000 року.
Головний редактор:
прот. Василій Біляк
Над випуском працювали:
Ірина Білецька,
Олексій Аксьом,
Тарас і Оксана Андрусевичі
Художники:
Олег та Наталя Степанови
Інтернет-навігатор:
Валентин Пономаренко
Адреса “ВіК”:
03015 Київ,
вул. Івана Мазепи, 25.
Духовна Академія.
Ігумену Гавриїлу для "ВіК" (“Віра і культура”).
E-mail:
irina@beletsky.sita.kiev.ua
Веб-дизайн:
Олександр Денисюк
E-mail:
tarasiy@compclub.lviv.ua
Співпрацюйте з нами на сторінках наших видань "Православна газета", "Кирилиця", "Камо грядеши" "Віра і культура".
Дописувачів "ВіК" запрошуємо до співпраці в рубриці "2000". Надсилайте нам короткі повідомлення про ювілейні події з ваших єпархій.
|
|
|