Віра і культура
За благословенням
Блаженнішого
Володимира
Митрополита Київського і всієї України

 

Інтернет-версія газети
"Віра і культура"

Архів   Рубрики

№ 2

№ 3

№ 4


 
Слово редактора

ПРЕСВЯТАЯ  ТРОІЦЕ,  БОЖЕ  НАШ,
СЛАВА  ТЕБІ


    У ці дні Вселенська Православна Церква відзначає свято на честь і славу Пресвятої Єдиносущної, Живоначальної і Нероздільної Трійці. І тому саме сьогодні хочеться говорити про Особи, на честь Яких звершується святкування.
Догмат про Святу Трійцю викладено в трьох символах: Апостольському, Нікео-Царгородському і свт. Афанасія Олександрійського. Всі вони нині у вжитку Православної Церкви і зводяться до таких положень:
- Бог Троїчний, і Троїчність ця полягає в тому, що в Бозі Три Особи (Іпостасі): Отець, Син і Святий Дух;
- Кожна Особа Трійці є Богом, але ні в якому разі не три Боги, а єдина Божественна Істота;
- Всі Особи Трійці різняться між собою особистими властивостями.
Бог Отець іменується так тому, що Він, будучи витоком, початком усього Божества, предвічно народив Сина і предвічно ж видобув із Себе Святого Духа. Бог Син іменується так тому, що Він народжений одвіку Отцем із власного Його Єства, а в часі Він як Боголюдина, зволив народитися від Пресвятої Діви Марії. Бог Дух Святий іменується так тому, що Він предвічно походить від Отця, надихаючись від Отця, і Сам одухотворяє все суще, особливо духи і душі розумні. Чим відрізняються між Собою Особи Божества, зрозуміло із самої назви. Бог Отець, за вченням Святого Письма, є початком Сина і Духа, Сам Він безначальний і безпричинний. Бог Син народжується, але не народжує і не зводить від Себе Святого Духа. Бог Дух Святий походить (сходить) від Отця, але не народжується, і Сам від Себе теж не народжує і не робить.
Батьківство, синівство і походження - три визначальні властивості Осіб Божественних. Відрізняючись таким чином одна від одної, ці три Особи є Одним Богом. Бог-Отець, Бог-Син і Бог-Дух Святий, але не три Бога, а єдине Божество, єдине по силі, єдине за волею, єдине за могутністю, єдине за славою й державою. Свята Церква іменує вчення про Святу Трійцю Таїнством, тобто таким предметом віри, який не здатен вмістити наш розум, а що перевищує всіляке розуміння, те не може бути висловленим. Сформульоване словами вже не є таїнством.
Щоб хоч трохи наблизитись до нашого розуміння таємниці Пресвятої Трійці Єдиносущної і Нероздільної, деякі святі отці вживали різні порівняння. Одне з таких порівнянь внесене до Символу віри: "Світло від Світла". А завдяки одному з найяскравіших порівнянь свт. Димитрія Ростовського богословська наука чітко подає:
"Отець, Син і Святий Дух - є Три Особи, Істота ж Одна. Як на видимому небі сонце являє три речі: кола, проміння й тепла, так і в Святій Трійці - Отець, Син і Святий Дух.
Сонячний диск є ніби подобою Отця. Як диск не має ані початку, ані кінця, так і Бог Отець є одвічний і нескінченний.
Як від сонячного диску народжується світлий промінь і сонячне тепло, так від Бога Отця народжується Син і походить Святий Дух.
Промінь, що народився від сонця і освітлює всю піднебесну, слугує подобою Духа Святого, Котрий від того ж Отця разом з Сином походить предвічно. І як сонце, яке складається з трьох речей, диску, променя й тепла, не ділиться на три сонця, а одне, так і Пресвята Трійця, хоч має три Особи - Отця, Сина і Святого Духа, однак не ділиться Божеством на трьох Богів, але є один Бог".
Як розум, слово і дух є три різні явища, а одна душа, не три душі, так Отець, Син і Святий Дух - три Особи Божі, не три Боги, але - Один.
Прославляючи сьогодні Пресвяту Трійцю, принесемо Їй у дар все єство наше. Богу Отцю принесемо наше тіло: нехай буде воно знаряддям до виконання пресвятої волі Його; Богу Сину принесемо нашу душу, щоб надихалася вона силою Хреста Його, Богу Духу Святому - дух наш: хай полум'яніючи від росоносного дихання Утішителя, витає він угорі, над усім долішнім.
 
Протоієрей Василій Біляк.
№ 3
червень 2000 року

Зміст номера:

Пресвятая Троіце, Боже наш, слава Тебі

"Молитва - розмова з Богом"

Цей священний вівтар - подружжя

Диякон Андрій Кураєв.
"Про віру і знання"

Інтерв'ю з митрополитом Володимиром

Стежками православного виховання

Встреча двух культур в Слове евангелиста Иоанна

Недільна школа - 10 років человіколюбія

Про тайну створення Всесвіту

Богослужбова мова

"Дзвони, дзвони нам безупину,
Буди зі сну і клич у храм…"

Храм очами віри й досвіду

Основы церковной архитектуры

На підході нові сили

Настанови святих отців

Поетична сторінка

Несподіваний ракурс

Новини звідусіль

Простягніть руку співпраці, браття

 
 
 

Газета "Вiра i культура"
Заснована парафією Різдва Христового в Харківському р-ні м. Києва.
Реєстраційне свідоцтво Кі№460 видане Міністерством iнформації України 22 лютого 2000 року.

Головний редактор:
прот. Василій Біляк
Над випуском працювали:
Ірина Білецька,
Олексій Аксьом,
Тарас і Оксана Андрусевичі

Художники:
Олег та Наталя Степанови
Інтернет-навігатор:
Валентин Пономаренко

Адреса “ВіК”:
03015 Київ,
вул. Івана Мазепи, 25.
Духовна Академія.
Ігумену Гавриїлу для "ВіК" (“Віра і культура”).
E-mail:
irina@beletsky.sita.kiev.ua

Веб-дизайн:
Олександр Денисюк
E-mail:
tarasiy@compclub.lviv.ua
 

Співпрацюйте з нами на сторінках наших видань "Православна газета", "Кирилиця", "Камо грядеши" "Віра і культура".

Дописувачів "ВіК" запрошуємо до співпраці в рубриці "2000". Надсилайте нам короткі повідомлення про ювілейні події з ваших єпархій.
 


 

На початок сторінки

Hosted by uCoz