Блаженнішого Володимира Митрополита Київського і всієї України
|
Із світової скарбнички
Абетка благочестя
ПРАВОСЛАВНА РОДИНА - ДОМАШНЯ ЦЕРКВА"...Занепад моральності, який почався в батьках, переходить до дітей. Держава складається із сімейств. На струхлявілих колодах не встоїть ніяка фортеця. Тому природньо очікувати від порушення законів шлюбу і цнотливості тих суспільних наслідків, які зображає пророк: любодіяння розливається по землі, і кров із кров'ю змішують: від цього заридає земля і зменшиться з усіма, хто вселився на ній (Ос. 4, 2, 3). Коли дружини римлян готові були померти за чистоту шлюбу, Рим зростав і зміцнювався. Але коли він занурився у пристрасті, котрі загрожують чистоті шлюбу, він загноївся і занепав під неосвіченою, але нерозбещеною такими виразками природою варварів, хоч і володів майже усім світом. Головною причиною нещастя першого світу Мойсей називає неправильні шлюби синів Божих із доньками людськими (Бут. 6, 1-14)... ПРО ЦНОТУЩо значить цнотливо? Чи в чистоті дівоцтва, чи в чесності шлюбу, у тому й іншому випадку мусимо жити "відкидаючи мирські похоті" а, особливо, "плотські пожадання, що полюють на душу" (1 Пет. 2, 11). Отже, юнаки і дівчата, чоловіки і жінки "повинні втікати від плотської нечистої любові". Кажучи про цнотливість, Спаситель навчає нас більше, ніж лишень тілесній чистоті, бо "кожен, хто дивиться на жінку з пожаданням, уже чинить перелюб із нею в серці свому" (Мф. 5, 28). Так само і словами заповіді - не пожадай дружини ближнього твого - "забороняються думки і бажання хтиві або внутрішнє перелюбство", не кажучи вже про ту мерзоту, про яку Апостол Павло радить і не говорити християнам (Еф. 5, 3), тобто перелюб, коли ті, що знаходяться в шлюбі беззаконно збочують подружню любов хтивістю до сторонніх. "Шлюб має велетенське значення щодо Провидіння Божого і до сімейства. Бог, створивши перших людей, їм самим і їхнім нащадкам довірив подальше відтворення людей на світ. Цим Господь фактично доручає нам продовження Своєї творчої дії. Який великий дарунок! І чи можна думати, що Провидіння Боже залишить без уваги зловживання цим священним даром і що злодіїв не покарає правосуддя Боже? Дія цього правосуддя не завжди є явним, не завжди миттєвим, але для тих, хто пильно вивчає шляхи Божі, воно безсумнівне. Давид мав сильну віру в істинного Бога, ревно діяв для поширення її в народі; але і при таких заслугах перед Богом, коли дозволив собі порушення закону шлюбу, навіть і після покаяння покараний був тяжкими бідуваннями, і, звісно ж, не тільки сімейними, але й державними". ПРО НЕМОВЛЯТПРО ВИХОВАННЯ...І саме тут доречно наголосити, що виховання ділове тільки завдяки вихованню благочестивому і моральному може дати в майбутньому чесного хлібороба, ремісника, промисловця, торговця - людей працьовитих, чесних, спроможних улаштувати свій добробут і бути справжніми будівничими суспільства. Тому занедбують діточок ті, хто більше навчають їх корисному для життя тимчасового, аніж рятівному для душі безсмертної. Такі батьки при вихованні не пам'ятають і належно не задіюють головне - святе прагнення духовного росту. Сильно шкодуватимуть ті батьки, котрі ревніше завантажують голови своїх дітей набором слів і понять, аніж обробляють вертогради їхніх сердець, щоденно висапуючи з нього дикі трави неправильних навичок та шкідливих звичок, насаджуючи в ньому благий досвід стяжання чеснот, огороджуючи його від вітрів легкодумства і пристрастей. Бо єдиний принцип для всіх галузей пізнання можна висловити словами Священного Писання: "начало премудрости страх Господень"... А також "разум же благ всім творящим єго" (тобто, справжнє пізнання корисне для тих, що вживають його на гідні справи); "благочестіе же в Бога начало чувства" (Притч. 1, 7). Ви часом виховуєте в дітях майбутніх громадян, воїнів, словесників, діловодів, художників, промисловців; це добре, але не зневажайте тим, що найкраще,- не зневажте благословенної та заповіданої справи плекання в них синів Церкви, приготування майбутніх громадян для Вічної Батьківщини - неба. Отож, почуття благочестиве, чисте моральне почуття і досвідчена розсудливість - ось до чого ми маємо наполегливо покликатись на пораду про те, у якому вигляді і якою мірою припустити щось приємне, щоб під ним не вкрадалося шкідливе - зніженість, розсіяність, пристрасть до почуттєвих задоволень. Розмаїті мистецтва і пізнання приємні приносять у життя людське, так би мовити, приправи і ласощі, а не хліб і їжу: чи не було б невіглаством стягати до столу якомога більше приправ і ласощів, і не піклуватися про те, чи буде хліб і необхідна їжа? ПРО ПОВАГУ ДО БАТЬКІВІ нарешті, коли страждання хреснi роздирали душу і тіло Спасителя, коли розп'ятий так тяжко висів Він на цвяхах між життям і смертю, а на Ньому цілий світ висів над гибеллю в чеканні порятунку, ні муки всього пекла, ані турботи усього світу, усіх часів і вічності не затьмарили в Ньому почуття законного обов'язку до Матері. Цей обов'язок, виконання якого припиняється для Храста разом із земним життям, Він передає тоді Іоанну, котрого дівоцтво і любов зробили гідним служителем Діви-Матері. У цій частині закону, подібно як у всіх інших, Спаситель показує нам досконалість, яка полягає у тому, що повага до батьків і піклування про них необхідні за будь-яких обставин життя, до гробу і після гробу. Але коли нещасливий приклад і бажання батьків відривають (дітей) від виконання священних обов'язків до Бога, втягують у справи, що суперечать закону, що порушують мир, калічать сумління, противні щирому благу і порятунку безсмертної душі. Якщо ж батьки або керівники потребують чогось противного вірі або закону Божому, тоді вже цілком смиренно мусимо сказати їм, як сказали Апостоли старійшинам іудейським: "судіть самі - чи праведно є перед Богом вас слухати більше, ніж Бога? І належить тоді перетерпіти за віру і закон Божий усе, що б не було попущено" (Діян. 4,19). Коли ваші батьки потребують допомоги, розради, служіння, в той час, як ви самі у скорботі чи в немочах: зберіть останні сили ваші, забудьте свою скорботу для полегшення їхніх скорбот, розділіть із ними останню крихту й останню краплину. Пригадайте Ісуса, Котрий серед мук хресних переживає за спокій Своєї матері. ПРО БАТЬКІВСЬКЕ БЛАГОСЛОВЕННЯСвіт бачив, що слово звичайних людей у спілці з істиною боговідання і правдою віри, і внаслідок цього у єдності зі Словом і Духом Божим, володарювало над природою, зцілювало хворих, проганяло темні сили, воскрешало мертвих. Якщо Слово Боже, або приходячи вікрито з вуст людей, наближених до Бога, або діючи сокровенно з сердець їхніх, творить справи чудесні, певним чином наслідувані творчим діям Божества,- то не менше повинно бути зрозуміло і вірогідно, що теж Слово Боже через тих же людей, тими ж засобами прорікає і подає благословення, являючи дію Божественного Провидіння. Отже, благословляти, у найсильнішому значенні цього слова,- значить простирати дію Божого Слова на творіння Божі. Бо дія священика, котрий благословляє нас, стає благою волею, посередником між Словом Божим і творінням Божим. Відповідно, верховний і загальний подавач благословень є Ісус Христос, Заступник Бога і людей, Боголюдина, у Якій Слово стало плоттю. Тому духовні пастирі, подаючи вірним отримане благословення, природньо вживають ім'я Ісуса Христа окремо, або в складі імені Пресвятої Трійці, і хресне знамення Христове. Отже, батьки повинні благословляти дітей своїх люблячим серцем і намагатися підняти силу свого природнього благословення, привертаючи благочестям і вірою силу благодатну. Діти! Дорожіть благословенням батьків у тисячі разів більше, аніж будь-якою спадщиною, тому що через нього по вірі своїй можете отримати благословення Отця Небесного.”Благословення бо Отче утверджує доми дітей” (Сир. 3,8.9). ПРО СІМ'Ю І ДЕРЖАВУЗ родин складається держава, і члени сімейств стають членами великого організму державного. Тому, якщо батьки і начальники сімейств, за висловом Апостольським, "у домі свому добре заправляють” (1 Тим. 3, 4), якщо у своєму тимчасовому володарюванні правильно і вірно розважливо діють досвідченим словом, добрим прикладом; якщо утримують своїх домашніх у порядку і слухняності, вселяють у них страх Божий, любов до ближнього, вірність до уряду і земної батьківщини, пильно охороняють їхню мораль, то крім того, що сповняють цим обовязок, покладений природою, а відповідно і її Творцем, що готують самі собі плід сімейних розрад, крім того, таким чином вони звершують і на користь держави служіння, благі наслідки якого простягаються углиб віків до нащадків... За книгою
"Настанови святителя Філарета християнам"
|
|
|