Віра і культура
За благословенням
Блаженнішого
Володимира
Митрополита Київського і всієї України

 

Інтернет-версія газети
"Віра і культура"

Архів   Рубрики

№ 1

№ 2

№ 3


 

ВЕЛИКИЙ ПІСТ - “ВЕСНА ДУХОВНА”

Почаївський старець - Амфілохій     Церква Христова заповідає нам жити помірковано, особливо визначаючи дні і періоди обов`язкового утримання для тіла і душі – пости. Постилися вітхозавітні пророки та праведники, Сам Господь прикладом свого посту і проповіддю покаяння поклав основу християнського посту.

Час Великого посту… Цей піст найважливіший і найдавніший. Він нагадує нам про сорокаденний піст Ісуса Христа в пустелі (Мф.4,2), він вводить нас у Страсну седмицю і потім у торжество Свята свят – світлого Христового Воскресіння – Великодня. Великий піст – це час не смутку і темряви, а “духовної весни”, зміцнення наших сил любов'ю до Бога і ближнього, просвітлення усього людського єства для причастя Святій Трійці. Великий піст є найголовнішим і найсуворішим, він триває протягом семи тижнів перед Великоднем, цього ювелейного року з 13 березня до 30 квітня.

До посту душу і тіло ми готували поступово, протягом п`ятьох тижнів. Перший має назву “Неділя про Закхея” (Лк.19,1-10), другий “Неділя про митаря і фарисея” (Лк.18,10-14), третій “Неділя про блудного сина” (Лк.15,11-32), четвертий “Неділя м`ясопусна, про Страшний суд” Мф.25,31-46), під час якого ще можна їсти м`ясо і п`ятий "Неділя Прощена або сиропусна (Масляна)" (Мф.6,14-21), бо можна вживати молочні продукти – сир, масло, молоко, яйця.

У Великий піст змінюється і богослужіння, стає особливо пісним і покаянним. Цей піст має апостольсько-місіонерське походження. Спочатку ці 40 днів постилися язичники-оглашенні, які хотіли прийняти Святе Хрещення. А християни постилися лише по середах, п`ятницях і останній тиждень перед Великоднем. Пізніше заради оглашенних, вони вирішили робити так само. Тому спочатку Великий піст народився, як піст солідарності, як період особливої помірності і молитов не лише за себе, а й за тих, кого християни приводили до Христа. Через це його розділили на Чотиридесятницю і Страсну седмицю. Перша фактично є періодом, коли ми йдемо до Бога, а друга – коли Бог йде до нас через ув'язнення, Тайну вечерю, страждання, Голгофу, сходження в пекло і, нарешті, у Великодні Він долає останні перешкоди, які відділяють нас від Бога.

Піст - час молитов і покаяння, коли кожен христянин повинен очистити свою душу, просити у Бога прощення своїх гріхів і достойно причаститися Святих Христових Таїн”.

Ще у Старому Завіті Бог звелів синам Ізраїлю щороку давати десятину з усього, що вони набували, аби мати благословіння в усіх своїх справах. Знаючи це, апостоли встановили для користі душі й тіла десяту частину року (час Великого посту) присвячували Богу, щоб благословенними бути в усіх справах, щороку в такий спосіб очищуючи себе від гріхів. Чотиридесятниця – це визначена Богом десятина кожного року, яку християни, відмовляючись на цей час від житейської метушні та веселощів, присвячують себе служінню Богу на спасіння своєї душі.

Під час Великого посту церковний устав велить вживати рослинну олію лише по суботах і неділях, у дні пам`яті найшанованіших святих, а риба дозволяється тільки у свята Благовіщення (7 квітня) та Входу Господа в Єрусалим (Вербна неділя, 23 квітня). А перші і останні дні посту слід проводити особливо суворо, якщо можливо, обходитися без їжі. Проте хворим і зайнятим тяжкою фізичною працею (військовослужбовцям), дозволяється деяке послаблення в суворості посту, іноді навіть звільнення від нього (вагітним жінкам), аби піст не призвів до занепаду сил і христянин міг гідно молитися і працювати. Ці правила стосуються їжі в першу чергу тому, що нею багато в чому визначається духовний стан і думки людини. Проте піст має бути не лише тілесним, а й духовним. Свт.Іоан Златоуст вчив, що помиляється той, хто вважає піст лише помірністю в їжі, бо справжній піст – це віддалення від зла, наклепництва, брехні та клятвопорушень. Свт.Василій Великий навчає:
“Ти постишся? Нагодуй голодних і спраглих, відвідай хворих, не забудь ув`язнених у темниці, пожалій змучених, утіш тих, хто у смутку, будь милосердним, покірливим, тихим, довготерплячим, співчутливим, незлопам`ятним, побожним, істинним, благочестивим, щоб Бог прийняв і піст твій, і удосталь дарував плоди покаяння”.
 

за матеріалами проповідей
підготував Олег Степанов
№ 2
березень 2000 року

Зміст номера:

Освячено храм Божий

Апостольська місія і виклики 2000-го

"Щоб всі ми були Божими людьми"

Значення молитви для родини

Що кажуть нам святі ікони?

На землі преподобного Феодосія

Диякон Андрій Кураєв.
"Про віру і знання"

Не забудьмо пом'янути...

Великий Піст - "весна духовна"

З історії виникнення Києво-Печерського розспіву

Православ'я і суспільство

Храм – глазами веры и опыта

Про тайну створення Всесвіту

Мости у майбутнє. Співпраця зове

Вісті з осередків Спілки православної молоді України

До розмірковувань у часі Великого посту

Поетична сторінка

Новини звідусіль

 
 
 

Газета "Вiра i культура"
Заснована парафією Різдва Христового в Харківському р-ні м. Києва.
Реєстраційне свідоцтво Кі№460 видане Міністерством iнформації України 22 лютого 2000 року.

Головний редактор:
прот. Василій Біляк
Над випуском працювали:
Ірина Білецька,
Іван і Тетяна Гром'яки, Тарас і Оксана Андрусевичі

Художники:
Олег та Наталя Степанови
Інтернет-навігатор:
Валентин Пономаренко

Адреса “ВіК”:
03015 Київ,
вул. Івана Мазепи, 25.
Духовна Академія.
Ігумену Гавриїлу для "ВіК" (“Віра і культура”).
E-mail:
irina@beletsky.sita.kiev.ua

Веб-дизайн:
Олександр Денисюк
E-mail:
tarasiy@compclub.lviv.ua
 

Співпрацюйте з нами на сторінках наших видань "Православна газета", "Кирилиця", "Камо грядеши" "Віра і культура".

Дописувачів "ВіК" запрошуємо до співпраці в рубриці "2000". Надсилайте нам короткі повідомлення про ювілейні події з ваших єпархій.
 


 

На початок сторінки

Hosted by uCoz