Блаженнішого Володимира Митрополита Київського і всієї України
|
Життя Святих
РАЙСЬКІ ЯБЛУКАІгумен цього монастиря мав усі чесноти. В юності він вступив на служіння Богу. Молитва і піст супроводжували все його життя. Він хотів дізнатися, куди поселяються душі монахів. Він не спав, постився і дуже молився, щоб Господь відкрив йому це. Три роки він проводив в неспанні кожну ніч. Всеблагий Бог, Який ніколи не зневажить тих, хто молится з вірою, виконав бажання ігумена. Одного разу, коли він стояв на молитві, було йому видіння: нібито він опинився на великому полі; що було раєм Божим. Що таке рай? – цього неможливо пояснити людською мовою. Ігумен, опинившись там, побачив пахучі дерева, на яких було безліч ароматних плодів. У раю він побачив монаха Єфросина, який сидів під яблунею на золотому престолі. Побачивши його, ігумен підійшов і запитав: "Сину мій, Єфросин! Що ти тут робиш?" Єфросин відповів: "Владико! За твої молитви я в цьому місці святого раю поставлений Богом". Ігумен попросив в нього три яблука. Єфросин бережно зірвав яблука з дерева і дав ігумену. Ігумен завернув їх у мантію. Раптом він опинився знову у своїй келії. Яблука були в його мантії. Задзвонили на раннішню службу. Після Богослужіння ігумен затримав всю братію і закликав Єфросина з поварні. Ігумен запитав кухаря, де він був цієї ночі. Єфросин відповів, що там де ігумен його бачив, у святому раю. Тоді ігумен схилився до його ніг, дістав три яблука і поклав на святий дискос. "Ці яблука, які ви бачите, – зі святого раю", – промовив ігумен. Він все розповів братії. А на завершення просив монахів не принижувати і не безчестити неграмотних.
Вони з вірою прислуговуючи братії, опиняються вище всіх. Коли ігумен говорив це, Єфросин вийшов з церкви і таємно покинув монастир, втікаючи від людської слави. Ігумен поділив яблука серед братів. Хто був хворим, зцілився.
Одного разу два брати пішли до авви Зенона. Кожен бачився з ним наодинці і посповідав йому свої помисли. Після цього випало їм бути разом і один сказав іншому: "Коли ми ходили до старця для сповіді наших помислів,- чи ти отримав користь від сповіді?" "Так, – відповів він, – за молитви його Бог зцілив мене. Той, що запитував сказав на це: Я хоч і посповідав, але не відчув зцілення." Той, що отримав допомогу запитав: "Як ти сповідався старцю?" Я сказав йому: "Авва! Помолися за мене: такий-то помисл непокоїть мене", говорив перший. Другий на це: "Я, сповідаючися йому, поливав сльозами його ноги, і за молитви його Бог зцілив мене." Ті, хто сповідують помисли своїм отцям, мають сповідатись зі всією щирістю, з жалем серця, ставлячи себе перед Самим Богом: тоді вони можуть отримати милість. А сповідь, яку здійснюють з недбалістю або з наміром випробувати старця, не тільки не приносить користі, але призводить до гріха осуду.
Одного разу авва Макарій Великий, йдучи пустелею, знайшов людський череп. Коли авва доторкнувся палицею, до черепа, – череп почав говорити. Старець запитав: "Хто ти?" Череп відповів: "Я був жрецем ідолопоклонників, які жили на цьому місці. А ти авва Макарій, який має в собі Святого Духа Божого. Коли, змилосердившися над тими, котрі знаходяться у вічній муці, ти молишся за них, вони мають розраду. Старець запитав, чому вона полягає. Череп відповів: "Наскільки відстоїть небо від землі, настільки довкіл вогню під ногами нашими і над нашими головами. Ми стоїмо посеред вогню, і ніхто з нас не поставлений так, щоб бачив лише ближнього свого". Тоді старець, обливаючися сльозами сказав: "Горе тому дню, в який народилась людина, якщо тільки ось така розрада в муках!" До цього старець додав: "Чи є мука, тяжча за цю", Череп відповів: "Для тих, що нижче від нас – мука більша". Старець сказав: "Хто в ній?" Череп: "Нам, що не відали Бога, виявляється хоч якесь милосердя; але ті, хто пізнали Бога і відреклись від Нього, і не виконували волі Його, знаходяться нижче нас". Після цієї бесіди старець поховав череп у землю.
Одного разу авва Макарій Великий, ідучи в Нітрійську гору у супроводі свого учня, повелів йому йти трохи попереду. Учень, відійшовши трошки вперед, зустрівся з ідольським жрецем, який кудись дуже поспішав, несучи великий обрубок дерева. Учень сказав йому: "Куди біжиш, демоне?" Жрець дуже розсердився, побив його жорстоко, пішов своєю дорогою. Пройшов він трохи і зустрів блаженного Макарія, який привітався з ним: "Доброго здоров'я, трудолюбче!" Жрець здивувався і запитав: "Що знайшов ти в мені доброго, щоб привітати мене?" Старець сказав: "Привітав я тебе, бо побачив, що ти трудишся і турботливо поспішаєш кудись?" Жрець на це: "Від твого привітання я дуже зворушився, і зрозумів, що ти – великий служетель Бога, натомість трапився мені один із ваших, окаянний монах, зустрівшись зі мною, вилаяв мене; за це я його і побив". З цими словами він впав до ніг Макарія, обняв їх і скликнув: "Не залишу тебе, поки не зробиш мене монахом". Вони пішли разом. Коли дійшли вони до того місця, де лежав побитий монах, вони підняли його і занесли на руках до церкви, тому що він не міг йти. Братія побачила, що жрець ідольський йде разом з блаженним Макарієм і дуже здивувались цьому. Жрець прийняв Християнство, а потім і монашенство; багато потім ідолопоклонників взяли з нього приклад. З цього приводу сказав авва Макарій: "Слово горде і зле часом скеровує до зла навіть добрих людей, а слово смиренне і благе і злих привертає до добра".
Авва Даниїл розповідав: "У Вавилоні дочка одного з ідолопоклонників мала в собі біса. Батько її знав одного монаха. Цей монах сказав йому: "Ніхто не зможе зцілити доньку, крім відомих мені пустельників. Але й вони, якщо будеш просити їх, не захочуть зробити цього через смирення. Вчинімо так: коли вони прийдуть на торговище, то скажемо, що хочемо купити їх рукоділля. Коли вони прийдуть в дім, щоб отримати гроші за куплені у них речі, то скажемо, щоб вони помолились і я вірю, що зцілиться твоя донька". Вони пішли на торговище; там учень якогось старця сидів і продавав кошики. Вони запросили його з кошиками в дім, щоб там віддати йому гроші за них. Коли монах зайшов в дім, біснувата вибігла йому назустріч і вдарила його по щоці. Він повернув їй другу щоку за заповіддю. Демон відчув муку і закричав: "О біда! Заповідь Іісуса Христа виганяє мене!" Дівиця одразу очистилася. Про те, що трапилося розповіли старцям. Вони прославили Бога, кажучи: "Пропадає гординя диявола перед смиренням заповіді Христової". |
|
|