За благословенням Блаженнішого Володимира, Митрополита Київського і всієї України | ||
Інтернет-версія
газети
|
|
газета для всіх тих, хто любить Православіє № 43 |
Архітектура сакральна
ТРОЇЦЬКИЙ СОБОР У НОВОМОСКОВСЬКУТроїцький собор, що у Новомосковську, – унікальна пам'ятка церковного дерев'яного зодчества епохи козацтва. Храм приваблює всіх, хто потрапляє у передмістя Дніпропетровська, як туристів так і православних прочан. Собор спорудив в 1773-1778 рр. майстер Іоаким Погребняк. У плані хрестовий, дев'ятизрубний. Його дев'ять глав мають по три заломи кожна. Розміри храму 27 Х 27 м. Висота центральної бані із хрестом 35 м. Глави згруповані так, що утворюють пірамідальну композицію. Великі триярусні арки-вирізи об'єднують величезний простір інтер'єру в одне ціле. Наприкінці XIX ст. храм перебудували: стіни переклали без ухилу всередину, покрівлі верхів надали сухої форми, вертикальне обшивання дошками замінили на горизонтальне. У дерев'яній церковній архітектурі України собор – вершина розвитку хрестових храмів. Потужний дев'ятизрубний масив надзвичайно мальовничий через складну композицію зрубів та багатозаломні верхи. Він величний і монументальний. Троїцький собор є найвидатнішим здобутком слобожанської школи монументальної народної архітектури XVIII ст. Таких прикладів дев'ятиверхих церков дуже мало, і це цілком зрозуміло, тому що всі вони є соборними храмами значних розмірів і споруджувалися на півдні нечасто, тому що витрачати великі кошти на будівництво дерев'яних церков, які часто руйнувалися від постійних воєн, титарі не хотіли. Створенням дев'ятиверхих храмів закінчується послідовний розвиток південних храмів, і на цьому типі, більш ніж на інші, позначився вплив стилю бароко. Однак, тут ця схильність характеризується, головним чином, не деталями, тому що вони ті ж, що в три- і пятиверхих церквах, а загальним прийомом композиції, що полягає в угрупованні мас, у накопиченні їх і в погоні за ефектами, у тому, що позбавляє храм спокою й простоти. Саме цим храм й унікальний. Сподіваємося, його буде збережено не тільки як музейний експонат, але й як вмістилище Божественних Таїнств.
За матеріалами: "Енциклопедія російської архітектури, М. Красовський, С.Петербург, 2002;
|
|
|