Віра і культура
За благословенням
Блаженнішого
Володимира
Митрополита Київського і всієї України

 

Інтернет-версія газети
"Віра і культура"

Архів   Рубрики

№ 5

№ 6

№ 7


 
Іконопис Іконопис

ЗВОРОТНА ПЕРСПЕКТИВА БУТТЯ

АКАДЕМІЧНІСТЬ ЧИ КАНОНІЧНІСТЬ

Православна ікона… Для попередніх поколінь, що народжувалися і жили в православному середовищі, була цілком зрозуміла мова канонічної ікони, як для людей, що знають Святе Письмо і Передання, чинопослідування богослужіння і, що беруть участь у Таїнствах Церкви. Сучасній же людині, що особливо недавно прийшла в Церкву, це зрозуміти значно складніше…

Складність полягає й у тім, що, починаючи з XVII-XVIII ст. канонічна ікона витісняється реалістичними іконами академічного письма, – по суті, картинами на релігійні теми. Цей стиль іконопису, що прийшов до нас після унії, з католицького заходу й одержав особливий розвиток у петровський, єлизаветинский і єкатерининський час, час секуляризації і ренесансно-барочної пишності. І навіть зараз, незважаючи на те, що сучасні іконописці відроджують традиції візантійсько-руського канонічного письма, у багатьох храмах у більшості можна побачити ікони в академічному стилі. Звичайно, ікона – це святиня, у якій би мальовничій манері вона не була виконана, головне щоб образ був гідний Первообразу...

Нерідко виникає питання: а навіщо необхідно дотримуватись древніх правил зображення, якщо вони дуже дивні (часом наївні) з погляду реалістичної образотворчої грамотності, де видні явні порушення пропорцій фігур, перекручена передача фактури матеріалів і порушення законів лінійної перспективи? Може бути, древні іконописці просто не мали елементарних навичок у малюванні? І чи не краще мати в церквах грамотно написані картини? Скажуть, деякі. Але, ні, справа обстоїть куди глибше... Картина – художній образ, створений творчою фантазією художника, що є формою передачі власного світовідчуття... Ікона – одкровення Боже, висловлене мовою ліній і фарб, що дано і всієї Церкви, і окремій людині. Світогляд іконописця – світогляд Церкви. Ікона – поза часом, вона – символ іншого буття в нашому суєтному світі. У ній незриме стає зримим, тобто ікона – суть утілення невидимого Буття. Картині ж присуща яскраво виражена індивідуальність автора, своєрідна манера живопису, специфічні прийоми композиції, характерне колірне рішення. Авторство іконописця ж навмисно ховається, тому що ікона – утвір соборний. Іконописання – не самовираження, а служіння й аскетична праця. А картина емоційна, тому що мистецтво – форма пізнання і відображення навколишнього світу через почуття, тому вона належить світу душевному, а не духовному. Кисть же іконописця безпристрасна, тут немає місця особистим емоціям. У літургичному житті Церкви ікона, як і манера читання молитов, позбавлена зовнішніх емоцій; співпереживання вимовним словам і сприйняття іконографічних символів відбуваються на духовному рівні.

Картина - засіб для спілкування з автором, з його ідеями і переживаннями, що можуть бути як сугубо індивідуальними, так і виражати характерні умонастрої свого часу. Ікона – засіб для спілкування з Богом, Богородицею і святими. В іконі підкреслена умовність зображення. Тут усе підлегле розкриттю внутрішнього змісту. А звідси, як правило, подовжені пропорції фігур - символ перетвореної плоті, що живе в Горнім Світі. Тут немає того торжества тілесності, як на полотнинах Рубенса і т.і. Відома нерухомість в іконах присуща лише тим зображенням, де не тільки плоть, але і саме єство людське приведене до мовчання, де воно живе вже не особистим, а над людським, Божественним життям. А людина в стані без благодатному, що не досягла мети свого життєвого шляху, часто зображується, дуже рухливою. Світло ікони не відкриває глибини, не супроводжує бачення до фокуса нескінченності, як у західній перспективі, тут перспектива перевернена, і невидима реальність Духа сама розгортується перед споглядаючим. Тобто в іконі діє інший принцип зображення простору – зворотна перспектива. Де крапка сходу (перетинання зорових променів) розташовується не в глибині картинної площини на уявлюваній лінії обрію, а в майбутньому перед іконою, що молиться – символ впливу нетварного Світла в наш світ. Це передає і показує нам, немов у вікні, реальність духовного світу, реальність присутності Бога чи святого. Це Бог бачить нас із глибини Таємниці, дивиться на нас з ікони. Молимося, і час зникає у вічності... А житійні ікони, де одночасно представлені всі сцени життя святого, саме відображає вічну присутність людської реальності перед обличчям Бога.

Ікона - єднання людського і Божественного, це вікно відкрите в Таємницю, Таємницю, що охоплює все життя, і, отже, що вимагає перетворення наших відносин, більшого братерства і любові друг до друга. Ікона народилася від споглядання Світла і сама вона одкровення Світла, тому кожна ікона чудотворна і призначення її, перетворювати людину у Світлі Господа.

Олег Степанов
    
  
№ 6
січень 2001 року

Зміст номера:

ХРИСТОС РОЖДАЄТЬСЯ

Українське Православ'я на зламі тисячоліть

Преподобний Паїсій (Величковський) та Григорій Сковорода в культурному оточенні 18 століття

Зворотна перспектива Буття - академічність чи канонічність

Круглий стіл "Християнство і культура"

Основи церковної архітектури. Храм Соломона

Тлумачний молитвослов

"Слава Тебі, показавшему нам Світ!"

Благоустроение семейной жизни

Виховання у православній сім`ї

Путь к христианскому браку

Диякон Андрій Кураєв.
"Про віру і знання"

За житіями святих отців

Установчий З'їзд Спiлки православної молодi

Новини звідусіль

ВІРУЮ

 
 
 

Газета "Вiра i культура"
Заснована парафією Різдва Христового в Харківському р-ні м. Києва.
Реєстраційне свідоцтво Кі№460 видане Міністерством iнформації України 22 лютого 2000 року.

Головний редактор:
прот. Василій Біляк
Над випуском працювали:
Ірина Білецька,
Олексій Аксьом,
Тарас і Оксана Андрусевичі

Художники:
Олег та Наталя Степанови
Влас. кор.:
Ростислав Трьохбратський

Адреса “ВіК”:
03015 Київ,
вул. Івана Мазепи, 25.
Духовна Академія.
Ігумену Гавриїлу для "ВіК" (“Віра і культура”).
E-mail:
irina@beletsky.sita.kiev.ua

Веб-дизайн:
Олександр Денисюк
E-mail:
tarasiy@compclub.lviv.ua
 

Співпрацюйте з нами на сторінках наших видань "Православна газета", "Кирилиця", "Камо грядеши" "Віра і культура".

Дописувачів "ВіК" запрошуємо до співпраці в рубриці "2000". Надсилайте нам короткі повідомлення про ювілейні події з ваших єпархій.
 

Інтернет-версія газети `Світло Православ'я`


 
 

 

На початок сторінки

Hosted by uCoz