Віра і культура
За благословенням
Блаженнішого
Володимира
Митрополита Київського і всієї України

 

Інтернет-версія газети
"Віра і культура"

Архів   Рубрики

№ 15

№ 16

№ 17


 

ЧОМУ ЧАСУ ВСЕ МЕНШЕ?

Сучасна людина гостро відчуває дефіцит часу. Здається, що час летить все швидше. В дитинстві здавалось, що день триває надзвичайно довго, сонце поволі пливе в неосяжних просторах неба. Нарешті настає смеркання, відкривається полог ночі, і запалюється перша зірка, а після цього небо покривається зірками, неначе чиясь рука розсипала по небосхилу вогняні квіти. Цей початок ночі розтягнутий для дитини немовби в просторі декількох років. А як ми сприймаємо той же час тепер? Він здається нам скороченим, немовби стиснутим в згорток або подібним до пружини. Нестача часу – хронічна хвороба сторіччя. Наше технічне сторіччя, здається, повинно дати нам можливість встигати робити більше, ніж раніше, але ми, навпаки, почуваємо, що час кудись пропадає. Багато говорять: я пам'ятаю час, коли ми читали літературу, ходили один до одного в гості, працювали інколи в дві зміни, а тепер ніколи навіть розкрити книгу. В чому справа?

Найбільш глибоке міркування про час можна знайти у блаженного Августина в його безсмертній “Сповіді”. Він вказує нам, що існує два відліки часу: зовнішній і внутрішній. Зовнішній аспект часу – це календарний час, що має певні об'єктивні орієнтири, прийняті як еталони. Цей час тривкий і постійний. Внутрішній аспект часу – час, який переживає і фіксує наша душа. Цей час суб'єктивний, і сприймається людиною як безперервний стиск часу, як скорочення самих календарних періодів. Цю загадку важко розгадати, тому ми входимо в область припущень.

Людина безупинно одержує потік інформації ззовні, що не зникає, а відкладається в її пам'яті. Отже, у нас постійно відбувається обробка зовнішньої інформації. Якщо порівняти психіку з кулею, що обертається навколо осі, то у дитини ця куля менш обтяжена інформацією, рухається швидше, і тому час здається їй більш тривалим. Протягом життя ця куля, наповнюючись інформацією, немов тяжчає, рух уповільнюється, а це суб'єктивно сприймається людиною як скорочення самого часу. Знання – обопільно гострий меч: з одного боку, ми спираємось на знання, з іншого – потік інформації, завантажуючи психіку, віднімає у нас час. Більше того, надмірна інформація стає поверховою, вона перетворюється не в знання, а в шлак, мертвий баласт. Чому аскети йшли в пустелю або замикалися в своїх келіях, як в склепах, беручи з собою найнеобхідніші речі? Щоб відключити себе від зовнішньої інформації або звести її до мінімуму. Думка їх ставала чіткою і проникливою, молитва набувала особливої глибини. Речі завантажують не тільки простір вдома, але і простір душі. Вони скорочують час, який переживає душа, немов пожирають його. А звільняючись від речей, людина почуває, як зростає потенціал її душевної свободи.

Духовне життя повинно включати в себе боротьбу за час. В відношенні зовнішнього часу важливі послідовність і порядок: при хаосі в справах часу на них йде більше. Крім того, людина повинна зменшити свої потреби – тілесні і душевні – і багато турбот відпадуть самі по собі. Що стосується внутрішнього часу – необхідний жорсткий фільтр, регулюючий потік інформації, що надходить. Людина повинна також деякий час проводити в самоті, наодинці зі своєю власною душею. Наші очі, вуха, мова часто стають тріщинами в судині, через котрі випливає вміст, що веде до внутрішнього спустошення. Тому християнська аскеза вимагає контролю над зовнішніми почуттями і великим даром, пойменованим “слово”.

Якщо інформація всіх виглядів – образна, словесна, емоційна – перевищує певний рівень, вона змотує психіку людини, порушує рівновагу між механічною і творчою пам'яттю. Як людина, вживаючи велику кількість їжі, робить своє тіло хворим і кволим – м'язи перероджуються в жир і сало, – так і психічне ожиріння робить пам'ять немовби роздутим черевом душі.

Найбільшим потенціалом енергії володіє людський дух – це око душі. Коли інформація подібна повені, душа відбирає енергію у духу і завдяки цьому немов поглинає дух, як агресор відвойовує у духу його внутрішню область, висмоктує його сили. Дух стає немічним і хворим.

Якщо спробувати визначити нинішній стан нашого духу, то цей стан – стан дрімоти, яка чергується з стислим пробудженням і глибоким сном. А в сні відчуття часу втрачається. Християнський аскетизм – це реанімація духу. Треба відвойовувати простір душі від проекцій і тіней зовнішнього і віддати духу те, що належить йому по праву його царственного народження, тоді людина відчує нову ємність часу, переживе відчуття тих радощів, яких зазнавала в роки дитинства. Аскетизм включає в себе покаяння, молитву, боротьбу з пристрастями і контроль над п'ятьма почуттями. Прп. Симеон Новий Богослов писав: “Хто володіє п'ятьма почуттями, той володіє всім світом”. Ми додамо: тому що він в жорстокій боротьбі покоряє їх Тому, Хто створив світ, – Творцю часу і вічності.

Архімандрит Рафаїл
    
  
№ 16
травень 2003 року

Зміст номера:

Христос Воскресе!

свт. Григорий Назианзин. Слово 45. На Святую Пасху

П. И. Севбо. Пасха

Чудо Благодатного огня

Думки поминального тижня

Чиї молитви чує Господь

Чому часу все менше?

Апофатика и наука

Духовные отношения родителей с детьми в семье

Из истории церковных колоколов

Чому сперечаються про віру?

Антропологія у книжкових новинках

Рецепти паски

Новини звідусіль

 
 
 

Газета "Вiра i культура"
Заснована парафією Різдва Христового в Харківському р-ні м. Києва.
Реєстраційне свідоцтво Кі№460 видане Міністерством iнформації України 22 лютого 2000 року.

Головний редактор:
прот. Василій Біляк
Над випуском працювали:
Ірина Білецька,
Сергій Довганич, Віктор Яценко,
Тарас Андрусевич

Худ. дизайн:
Олег та Наталя Степанови
Влас. кор.:
Олександр Андрущенко

Адреса “ВіК”:
03015 Київ,
вул. Шумського, 3.
Храм Різдва Богородиці,
для ВіК (“Віра і культура”).
E-mail:
tarasiy@ukrpost.net
irina@beletsky.sita.kiev.ua

Веб-дизайн:
Олександр Денисюк
E-mail:
alexdeni@mail.ru
 

Співпрацюйте з нами на сторінках наших видань "Православна газета", "Кирилиця", "Камо грядеши" "Віра і культура".

Дописувачів "ВіК" запрошуємо до співпраці. Надсилайте нам короткі повідомлення про ювілейні події з ваших єпархій.
 


 

Львівська єпархія
Української Православної Церкви

Інтернет-версія газети `Світло Православ'я`

Спілка Православної молоді України (UKRAINIAN ORTHODOX YOUTH FELLOWSHIP)
 

Rambler's Top100 Service
TopList
З   8.6.2000

 

 
 

 

На початок сторінки

Hosted by uCoz